Bezduše, nebo duše?

Bezduše, nebo duše? Co a pro jakou vyjížďku na MTB vybrat?

S duší, nebo bez duše? Jaký způsob obutí ráfku mám vybrat? Bude pro mě lepší to, či ono? To si nyní rozebereme trochu detailněji.

 

Proč řešit obutí?

Plášť je jediný bod, kterým se cyklista dotýká země. Bod kontaktu se zemí je tak třeba správně vybrat a obout náležitým způsobem. Samotný plášť, výplň pláště a tlak v pneumatikách dokáže zcela radikálně změnit dojem z jízdy každého z nás. Určitě se vám vyplatí chvíli studovat a až poté obout svému miláčkovi nové boty.

Typ pneumatiky a tlak nám určuje komfort jízdy, trakci a valivý odpor kola. Zároveň váha věcí, které rotují, je nejdůležitější pro jízdní vlastnosti a pocitu skvělé jízdy.

V tomto článku rozebereme plusy a mínusy jednotlivých typů obutí.

 

Plášť s duší

Tento typ je asi nejrozšířenějším způsobem obutí jízdních kol. Snadné na servis a léty ověřená funkčnost. Duši či plášť vyměníte, druhý většinou zůstává na kole i nadále. Nafouknutá duše tlačí plášť do stěny ráfku, kam také patka pláště zapadne. Každý zručný člověk tuto kombinaci dokáže vyměnit a nasadit. Již naši pradědečkové měli čest se s tímto obutím setkat. Tento typ obutí je váhově nejtěžší.

Tento faktor je velmi podstatným argumentem, když chcete přemýšlet o výměně za bezduše. Váha ovlivní jízdní dojem zcela radikálně. Protože obyčejný plášť na MTB váží klidně k 1000 gramům. Patka pláště je drátěná. Dražší pláště se pohybují s váhou okolo 650 gramů na kus. U těchto plášťů je kevlarová patka.

Jak vidíte, koupí lepšího pláště dokážete ušetřit téměř polovinu váhy, což už je celkem veliký rozdíl. Další do skládačky je duše. Klasické duše do MTB najdete s váhou cca 200 gramů a za velmi přijatelnou cenu. Dnes jsou k dispozici i duše, které váží pod 100 gramů na kus do MTB 29“ kola. Pro ty, kteří milují čísla na váze, jako jsme my, tak dokážete sehnat i duši, která se svojí váhou dostane k 40 gramů (Tubolito, Reveloop).

Pokud zvolíte rozumný poměr cena/váha dokážete se zbavit přebytečné váhy zhruba o 350 gramů.

Tato kombinace se hodí pro výlety, na městské kolo, a nebo pro hobby použití.

 

Plusy plášťů s dušemi:

  • Jednoduché obutí
  • Bezproblémový a jednoduchý servis
  • Defekt lze opravit lepením nebo novou duší
  • Dostupnost po celém světě ve všech rozměrech

 

Mínusy plášťů s dušemi:

  • Vyšší váha
  • Náchylné na defekt (procvaknutí, píchnutí)

 

 

Bezdušový systém obutí, tzv. „bezdušáky“

Jedná se o stejný princip, pouze zmizela duše, která v plášti zvětšovala objem a zůstal pouze plášť. Tímto krokem jsme získali pár výhod.

Bezduše dokáže člověk poladit díky objemu vzduchu v plášti, který využije. Využije ho a tím vznikne pohodlnější kolo s menším valivým odporem. Plášť se bez duše může lépe přizpůsobit terénu a zvyšuje trakci. Protože uvnitř bezduše bývá tmel a ten vám utěsní menší defekty, které cestou potkáte. Dále tento systém je odolnější před proříznutím či seknutím pláště.  Zde se o podhuštěnou duši bát nemusíte. Při větším podhuštění a agresivní jízdě může dojít i k úniku části vzduchu z objemu pláště. V terénu se patka odlepí od ráfku a únik je na světě.

Bohužel instalace této varianty bez duše není pro každého. Je třeba se obrnit trpělivostí a správným vybavením. Je potřeba nalepit pásku na ráfek, která nepropustí vzduch ven z kola. Pláště musí výborně přilehnout k ráfku, ventilek musíme upevnit ideálně tak, aby neutíkal vzduch z pláště. K instalaci je potřeba dostatek zkušeností a zručnosti. Upevnit patku do ráfku dá občas zabrat. Může vám pomoci síla vašich prstů, nebo mýdlo s vodou, kterým pomažete patky pláště.

Po této akci je potřeba kolo nechat občas projet a kola protočit, aby došlo k úplnému zacelení děr. Tmel nalijeme skrze ventilek, nebo přímo do pláště kola. Je lepší to provádět na zahradě nebo v dílně. Poté kompresorem pneumatiku nahodíte a máte vyhráno.

Pláště musíte mít  s označením Tubeless Ready. Váha plášťů tubeless ready je okolo 650 gramů a místo duše počítáte gramy, které si tam nalijete díky těsnícímu tmelu. Váha je tedy podobná, jako s koly s dušemi. Získáte pouze větší objem vzduchu uvnitř a tím i skvělé pohodlí na cestách.

 

Plusy bezdušáků:

  • Pohodlná jízda
  • Tvarovatelnost pláště v terénu
  • Jízda nižších tlaků při závodě.
  • Tmel zalepí menší defekty

 

Mínusy bezdušáků:

  • Leckdy problematická instalace.
  • Výměnu pláště za jiný si vždy pečlivě rozmyslíte.
  • Nutnost doplňování tmelu vždy alespoň po 4 měsících.

 

Bezdušáky jsou příjemným a moderním řešením na jakékoliv kolo. Nelepíte defekty, tmel je lepí za vás. Čím širší plášť mám, tím větší pohodlí si s bezdušáky mohu užít. Instalace není úplně čistá a snadná práce, ale pokud si chcete jízdu zpříjemnit, běžte do toho! Jezdci, kteří chtějí objet nějaký závod jsou dnes téměř povinni vozit bezduše na svém kole.

 

Pokud stále nevíte, pro jakou variantu se rozhodnout, tak všechny nabízené ráfky Porte jsou tubeless ready a bezdušáky z nich kdykoliv uděláte.