Full nebo HardTail?

Full nebo Hardtail? A proč zrovna Hardtail?

 

Nemůžete se rozhodnout, jaké kolo vybrat? Proč pevný rám, když můžu mít celopéro?

Odpověď je jednoduchá – musíme si rozmyslet, kde při svých aktivitách budeme jezdit a jaký typ kola je pro nás vhodnější.

Jste přírodňáci a máte rádi lesy, štěrkové cesty a upravené stezky? Pak by HTéčko mělo být vhodnější právě pro vás. Pevné kolo vyniká při výjezdech. Je lehčí a efektivněji přenáší sílu přímo na kola.

Výhody:

  • Váha – HT bývá lehčí díky jednodušší stavbě bez odpruženého zadního trojúhelníku.
  • Údržba – pevný rám vyžaduje méně údržby, než kolo celoodpružené. Není třeba se starat o údržbu čepů zadní stavby a tlumič.
  • Rychlost – přenos síly je efektivnější u HT a tudíž pevné kolo bývá rychlejší než full.
  • Cena – pevná horská kola bývají většinou levnější, než je tomu tu celoodpružených kol.

Pevný rám Porte Atlas disponuje zadní stavbou s technologií FlexTail, která absorbuje spoustu nerovností a vibrací z terénu. Touto flexibilní stavbou v kombinaci se správně nahuštěnými pneumatikami vznikne něco mezi fullem a pevným kolem. Někteří tento typ nazývají Softtail.

 

Faktorem je vždy terén, když vám HT přestane stačit, je třeba přesedlat na fulla. Začínaje singletreky a konče traily červené barvy. Měl jsem tu možnost sjíždět i trutnovské červené traily na HT a není to procházka růžovým sadem. S fullem je to o poznání příjemnější i v kombinaci s tím, že na vás ostatní enduristi nekoukají jako na blázna s pevným kolem na trailech ;-).

Na fullu již nepocítíte tolik drncání, jako na HT, ale pocítíte váhu, kterou oproti HT pozná i hobby jezdec. Na fulla je třeba mít čas a hlavu otevřenou zábavě a adrenalinu. Teď to pro vás všechno začne – velká porce zábavy a testování toho, jako moc ostrý terén zvlásnu společně se svým fullem. Od koupě fulla se začnete radovat nad každou cestou na traily ve vašem okolí. Bohužel na závody maratonského typu toto kolo nebude nejlepší, pokud nebudete mít XC raketu za 150.000,- a více, kdy váha fullu už bude alespoň 11 kg. U pevného kola se dostanete na váhu okolo 10 kg za zcela jiný peníz cca 75.000,-.

Pečlivě si promyslete, zda jste milovníci lesních cest a maratonů, nebo zda raději vyhledáváte extrémní terén a překonáváte své limity, kam až vás hlava pustí!