Recenze ráfků Porte mechanika Jany Czeczinkarové.
Ráfky Porte v Kolínokrámu
Již několik let se zabýváme také zakázkovým zaplétáním silničních, gravel a MTB kol. Rukama nám prošlo nespočet ráfků renomovaných výrobců, malosériových evropských ráfků i „noname“ produktů. Je zajímavé jednotlivé ráfky porovnávat v různých aspektech. Důležitá je určitě hmotnost samostatného ráfku vzhledem k vnitřní šířce, dále použitý materiál, zpracovaní včetně správného vrtání děr pro niple a v neposlední řadě i dostupnost a případně rychlost dodání/výroba ráfků, které nejsou skladem u výrobce.
Před letošní závodní sezonou jsme měli jako v předešlých letech za úkol zaplést dva páry závodních kol pro naši ambasadorku a kamarádku Janu Czeczinkarovou, která je českou reprezentantkou v cross-country horských kol. Zatímco o nábojích (Soul-Kozak) a výpletu (Sapim CX-Ray) bylo již jasno, o ráfcích se to rozhodně říci nedalo. Předchozího dodavatele ručně vyráběných ráfků z Itálie jsme museli zavrhnout ze dvou důvodů a těmi byla malá vnitřní šířka a problémy s dodáním potřebného množství v požadovaném termínu. Zkoušeli jsme i ráfky Francouzké značky, ale neosvědčily se kvůli špatnému vrtání děr niplů. Ráfky od renomovaných a leckdy globálních značek byly nevyhovující i díky poměru hmotnost : cena. Za opravdu lehký a pro dnešní světové cross-country dostatečně široký ráfek zaplatíte opravdu za nás neadekvátní cenu a ani leckdy nezjistíte z jakého karbonu je ráfek vyroben. O odchylce udávané hmotnosti a reálné hmotnosti ani nemluvě.
Nakonec volba padla na ráfek pocházející z Belgie od malé a stále ještě mladé značky Porte. Ta vyrábí mimo jiné 29“ MTB ráfek RATHE 30 SL o vnitřní šířce 30mm s hmotností pouhých 280g! Pro Janu jsme ale vybrali trochu těžší model RATHERBERG 30 o váze 295g a to kvůli vyšší odolnosti vůči předpokládanému zatížení. Po kontaktování českého distributora a ujištění, že ráfky budou určitě do startu sezony, jsme byli rozhodnuti, že je použijeme.
Nedočkavě jsme očekávali osobní dodání, včetně zakázkových zlatých nápisů. Jakmile ráfky dorazily, ihned jsme je vybalili a převážili. K našemu překvapení opravdu ráfek vážil deklarovaných 295g, pouze jeden ze čtyř kusů vážil o jeden gram více. Paráda! Další proběhla kontrola správného vrtání děr pro niple. I v tomto případě bylo vše v pořádku. Nezbylo tedy již nic jiného než začít zaplétat. Dráty, niple, podložky pod niple i náboje připraveny na ponku a šlo se na to. Vše odsýpalo od ruky a za pár desítek minut byl zapleten první pár. Následovalo přitažení drátů a centrování. Ráfek se choval stabilně bez jakéhokoli nečekaného kroucení. Bezva! Nakonec jsme ještě celý výplet dotáhli těsně pod předepsané napětí drátů. Celý výplet byl dostatečně tuhý v potřebném směru, ale zároveň trochu poddajný. Prostě tak jak to má za nás být. A celková váha páru kol 1215g … více než solidní.
Zbývalo již jen obout, namontovat kazetu s brzdovými kotouči a předat na testovací jízdu Janě. O jízdních vlastnostech Vám toho moc neřekneme, od toho tu nejsme, ale výplety se nám vrátily ke kontrole. Vše bez problémů, nerozcentrováno, dráty stejně napnuté. To hlavní ale je nadmíru spokojená uživatelka :-).
Recenzi napsal: Kuba Matouš z Kolínokrámu.
https://www.kolinokram.cz/